top of page

Tilbage til 90'erne i 12 timer


Peter André

I lørdags var jeg til "Vi Elsker 90'erne", som fotograf. Jeg tog billeder for Spotted, som er en del af Århus Stiftstidene.

Da jeg ankom, omkring 11.30, kunne jeg allerede på vej til indgangen, se publikum havde brugt meget energi, på at gøre det til en rigtig 90'er fest. Tøj og hår, i neon farver, farverige jakkesæt og meget mere.

Publikum

I selve indgangen gik det hurtigt med at få mit backstage armbånd på, og så videre ind på pladsen.

Backstage var rigtig backstage, med scene adgang, plus mad og drikke. Der var meget få restriksioner, men den typiske og helt forstålige var ingen billeder backstage. Dog var det tilladt at tage billeder ind på scenen, hvilket var første gang jeg prøvede det, til en koncert i den størrelses orden.

Jeg havde mit trofaste Canon kamera, 3 objektiver, 2 x 32gb hukommelseskort, og 3 batterier med. Det var første gang, jeg fik afprøvet mit fotobælte, med 2 objektiv tasker på. Så jeg kunne have de 2 objektiver, som ikke sad på kameraet, på mig hele tiden.

Det var en stor fordel at kunne flytte den ekstra vægt, fra skulderene til ned om livet. Har prøvet alternativet, med en taske over skulderen, til ekstra objektiver, og det gør ikke noget godt for min ryg.

Et kamerahus kan være i underkanten, til sådan en type koncert. Det går bare meget hurtigere, hvis man har to huse, med hver sit objektiv på. Det typiske setup, er et hus med et 24-70mm objektiv, og et andet hus med et 70-200mm objektiv. Det er også det setup jeg har brugt begge gange, jeg var på Northside, med et lånt nr. 2 hus.

Humleridderne

Der var 27 navne på set listen, og jeg fik billeder af de 25. Jeg fik taget i omegnen af 2500 billeder, og til sidst på aftenen, måtte jeg til at sortere og slette billeder på kameraet, for at få plads til de sidste par koncerter. Har aldrig før fyldt de 64GB hukommelse, jeg har på 2 SD kort, men det lykkedes her.

Det er meget forskelligt hvor spændene en koncert kan være, rent fotografisk. Der er nogle kunstnere, som bare har en energi, der giver nogle fede billeder. Et par af de navne var, Infernal, Daze, Humleriddernes gæste optræden for Chief 1, og Peter André.

Humleridderne og Peter André, gik først på efter mørkets frembrud, og det giver bare nogle bedere billeder, da lys og sceneeffekter bare står meget tydligere i mørket. Det kræver dog noget mere af kameraet, når dagslyset forsvinder.

Publikum

Det er ikke uden risiko at tage koncert billeder. Jeg fik indviet mine nye objektiv tasker, med et par flyvende øl. Heldigvis kom der ikke øl ned til objektiverne. T-shirt, shorts og sko blev også vædet i øl. Så det var godt at der ikke var sprit razzia på vej hjem, selv om jeg kun var passager, for hele bilen lugtede af øl.

Det er også meget populært med store badebolde, på over en meter i diameter, til sådan et arangement. Dem blev jeg også ramt af flere gang, både i hovedet og på kameraet. De havde en tendens til at lande lige omkring foto området.

På trods af ølbad og flyvende bolde, var det en super oplevelse, med meget af det musik, jeg hørte som teenager, og masser af glade publikummer, der var klar på at stille sig an, for fotografen.

Så får jeg muligheden, tager jeg af sted igen næste år, når Århus tager den musikalske rejse, tilbage til 90'erne.

Publikum

I skrivende stund, er der næsten 100.000 klik på albummet, inde på Spotted, og 184 delinger på facebook.

Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page